Nauka dla społeczeństwa
NAZWA ZADANIA: Publiczne uczelnie zawodowe – pełnione funkcje, instytucjonalne napięcia i systemowe wyzwania
KIEROWNIK: Dr hab. Dominik Antonowicz, prof. UMK
DOFINANSOWANIE: 483 095,45 zł
CAŁKOWITA WARTOŚĆ: 483 095,45 żł
OPIS DZIAŁANIA:
Głównym celem projektu jest próba określenia strategii rozwoju sektora publicznych uczelni zawodowych w Polsce poprzez poznanie ich instytucjonalnej tożsamości, diagnozę wyzwań z jakimi się mierzą oraz zmapowania pełnego spektrum realizowanych przez nie funkcji, zarówno w ramach systemu szkolnictwa wyższego, ale przede wszystkim dla społeczeństwa i gospodarki.
Diagnoza tożsamości instytucjonalnej publicznych uczelni zawodowych oraz poznanie mechanizmów ją kształtujących będzie realizowana w sześciu obszarach funkcjonowania uczelni:
- Obszar polityki publicznej: analiza rozwiązań o charakterze legislacyjnym i strategicznym administracji samorządowej w celu określenia ich wpływu na kierunki przemian publicznego wyższego szkolnictwa zawodowego;
- Obszar instytucjonalny: analiza strategii publicznych uczelni zawodowych, stylu ich zarządzania i realizowanej polityki rozwoju uczelni;
- Obszar kadry uczelnianej: analiza aktywności kadr publicznych uczelni zawodowych w obszarze naukowo-badawczym;
- Obszar kształcenia: analiza programów kształcenia i stopnia ich „uzawodowienia”;
- Obszar studencki: analiza motywów podjęcia przez studentów kształcenia w publicznej uczelni zawodowej oraz kultury akademickiej;
- Obszar głównych aktorów/interesariuszy zewnętrznych: analiza relacji publicznych uczelni zawodowych z głównymi aktorami/interesariuszami reprezentującymi otoczenie społeczne, kulturowe i gospodarcze uczelni.
NAZWA ZADANIA: Zmiany cywilizacyjne a młode pokolenie – diagnoza, rekomendacje i rozwiązania instytucjonalne
KIEROWNIK: Dr hab. Stanisław Burdziej, prof. UMK
DOFINANSOWANIE: 1 500 000,00zł
CAŁKOWITA WARTOŚĆ: 1 500 000,00zł
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
OPIS DZIAŁANIA:
Głównym celem projektu jest rozpoznanie problemów, doświadczeń, oczekiwań i potrzeb polskiej młodzieży związanych z przemianami cywilizacyjnymi, w tym szczególnie coraz większym zanurzeniem w świecie cyfrowym. W wyniku realizacji serii badań empirycznych (wywiady pogłębione, fokusy z młodzieżą, rodzicami, nauczycielami i ekspertami, wywiady kwestionariuszowe na próbach reprezentatywnych młodzieży i osób dorosłych, badanie organizatorów wypoczynku dzieci i młodzieży) chcemy dowiedzieć się, jakiego wsparcia – i od kogo – oczekuje młodzież oraz rodzice w obliczu konsekwencji rewolucji cyfrowej. Przeanalizujemy także rozwiązania testowane lub funkcjonujące w wybranych krajach zachodnich (zwłaszcza Francja, Niemcy i Włochy) i zastanowimy się, które z nich mogłyby zostać zaadaptowane w Polsce jako uzupełnienie już realizowanych polityk i programów publicznych na rzecz młodzieży. Zaplanowane badania mają charakter interdyscyplinarny i przyniosą efekty poznawcze, ale także praktyczne. Efektem projektu będą propozycje rozwiązań instytucjonalnych nakierowanych na zwiększenie spójności społecznej w Polsce wobec intensywnych przemian cywilizacyjnych, w tym zwłaszcza atomizujących skutków rewolucji cyfrowej. Działania te pozwolą na zwiększenie odporności polskiego społeczeństwa na aktualne i przyszłe wyzwania cywilizacyjne.